4 maja tego roku, z okazji Dnia Strażaka, w remizie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Myślenicach zaprezentowano nietypowy pojazd. Z wyglądu przypominał on Mercedesa Axora, jednak wiele osób mogło dostrzec w nim rosyjskiego Kamaza T1829, choć na atrapie chłodnicy widniało logo marki Autobagi. Natychmiast pojawiły się pytania dotyczące pochodzenia tej ciężarówki oraz jej roli w strażackiej flocie.
Kamaz T1829, należący do serii Kamaz K4, powstał w wyniku nieistniejącej już współpracy między Rosjanami a Niemcami. Projekt ten, zrealizowany w połowie ubiegłej dekady, opierał się na podzespołach z Mercedesa Axora, wzbogaconych o 6,7-litrowy silnik Cumminsa oraz 9-biegową skrzynię ZF. Celem było stworzenie taniej i prostej alternatywy dla zachodnich ciężarówek, głównie na rynek rosyjski. Niemniej jednak sprzedaż modeli z silnikami Cummins Euro 6 rozpoczęła się również w Polsce i na Litwie, dzięki działającej w obu krajach firmie Autobagi.
Sytuacja zmieniła się drastycznie w 2022 roku, kiedy Rosja dokonała pełnoskalowej inwazji na Ukrainę. Kamaz został objęty surowymi sankcjami, niemiecki Daimler Truck pozbył się swoich udziałów w firmie, a Autobagi musiało zakończyć współpracę z rosyjskim partnerem. W rezultacie, do litewskiej montowni przestały trafiać zestawy montażowe przeznaczone na rynek unijny. Skąd więc wziął się pojazd przekazany ostatnio w Myślenicach?
Firma Autobagi Polska wyjaśnia, że na Litwie pozostała pewna ilość zestawów montażowych sprowadzonych jeszcze przed wojną i nałożeniem sankcji. Postanowiono więc złożyć z nich ciężarówki, usuwając wszelkie emblematy Kamaza i stosując markę Autobagi. Zastrzeżono również, że żadne zyski ze sprzedaży tych pojazdów nie trafią do Rosji.
Dwa takie pojazdy, oznaczone jako Autobagi T1829, zostały zamówione przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Jeden z nich jest już eksploatowany od kilku tygodni, a drugi pojawił się właśnie na uroczystości w Myślenicach. Jest to ciężarówka przeznaczona do nauki jazdy, w ramach ogólnokrajowego programu szkolenia na kategorię C dla strażaków zawodowych i ochotników. Posiada ona dwuosiową konfigurację z pojedynczą kabiną i nadwoziem skrzyniowym.
No comment