Nowy w pełni elektryczny autobus od tureckiego koncernu BMC


BMC wprowadza na rynek nowy, całkowicie elektryczny, niskopodłogowy autobus miejski o nazwie 12 M Elektrikli, będący częścią serii Procity. Od pozostałych modeli tej serii wyróżnia się nie tylko zupełnie innym designem, ale również — co zrozumiałe — całkowicie odmienną konstrukcją. Nie jest to prosta elektryfikacja bazowego, 12-metrowego modelu Procity, lecz pojazd stworzony z myślą o specyfice w pełni elektrycznych rozwiązań.
Pod względem wizualnym autobus prezentuje się niezwykle nowocześnie, co podkreślają liczne ukośne linie na przedniej ścianie, bokach i z tyłu. Duże powierzchnie przeszklone dodają lekkości, a akumulatory umieszczone na dachu są osłonięte bocznymi panelami, stanowiącymi naturalne przedłużenie ścian pojazdu. O ile z boków i z tyłu te elementy są pionowe, to z przodu mają ukośny, lekko łukowaty kształt.
Jednak ważniejsze od aspektów wizualnych są kwestie technologiczne, wpływające na żywotność pojazdu i całkowity koszt eksploatacji (TCO). W tym zakresie BMC postawiło na połączenie rodzimych tureckich rozwiązań z komponentami importowanymi. W rezultacie większość osprzętu i systemów elektrycznych dostarcza krajowa firma Aselsan, związana również z sektorem zbrojeniowym, co gwarantuje wysoką jakość i wytrzymałość. Przykładowo, silnik i baterie pochodzą od Aselsan. Silnik HSVM-287 ASELSAN to asynchroniczna jednostka z magnesami trwałymi o maksymalnej mocy 250 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Baterie LTO Aselsan mają pojemność 111,6 kWh (4 x 27,9 kWh) i standardowe napięcie 607 V.
Przednia oś to niezależnie zawieszona, sprawdzona oś ZF o nominalnej nośności 7500 kg. Tylna oś to portalowa oś napędowa również produkcji ZF, o nośności nominalnej 12 500 kg. Zawieszenie przedniej osi obejmuje dwa miechy pneumatyczne i amortyzatory teleskopowe, a tylnej — cztery miechy pneumatyczne i cztery amortyzatory teleskopowe. Dodatkowo zastosowano elektroniczny system regulacji wysokości zawieszenia pneumatycznego ECAS z funkcją przyklęku po prawej stronie, co ułatwia i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Na felgach o rozmiarze 8,25 x 22,5 zamontowano opony 275/70R 22,5 — z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne.
Podwozie ma konstrukcję monocoque z pełną niską podłogą. Rozbudowany pokładowy układ elektryczny 24 V obejmuje sprzęt komputerowy, baterie 2 x 12 V / 240 Ah oraz konwerter DC/DC 7,5 kW. W układzie kierowniczym zastosowano przekładnię z wspomaganiem hydraulicznym. Dwuobwodowy układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi wyposażony jest w systemy EBS/ASR i ESC. Tradycyjny retarder zastąpiono hamowaniem regeneracyjnym, podczas którego silnik elektryczny działa jako prądnica, aktywowane za pomocą pedału hamulca lub regulowanej dźwigni.
Standardowe wyposażenie obejmuje m.in.: podgrzewacz, klimatyzację, ręcznie rozkładaną rampę dla osób niepełnosprawnych lub z wózkami, automatyczny system wykrywania pożaru, elektrycznie podgrzewane lusterka boczne, oświetlenie wewnętrzne LED, wskaźnik linii i światła obrysowe również w technologii LED, izolowaną kabinę kierowcy, cyfrową tablicę rozdzielczą, układ chłodzenia silnika z wentylatorem hydrostatycznym pod osłoną zabezpieczającą silnik, przestrzeń roboczą kierowcy zgodną z VDV, ładowanie za pomocą pantografu, przednie światła przeciwmgielne, grzejnik konwektorowy, odmrażacz oraz regulowaną kierownicę (DWP) zintegrowaną z tablicą przyrządów.
Wśród opcjonalnego wyposażenia znajdują się m.in.: kamery bezpieczeństwa i system nagrywania, monitory LCD, system zliczania pasażerów, centralny układ smarowania, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), ładowarki USB, pokładowy system informacji pasażerskiej, lusterka typu Ram, czujnik parkowania, drzwi z pełnym napędem elektrycznym, elektrycznie sterowana rampa dla osób niepełnosprawnych, system obserwacyjny z kamerą oraz inne dodatkowe opcje według preferencji klienta.
Podstawowe wymiary i masy autobusu to: rozstaw osi 5850 mm, maksymalna długość 12 090 mm, maksymalna szerokość 2550 mm, maksymalna wysokość 3320 mm, wysokość wewnętrzna 2370 mm, zwis przedni 2840 mm, zwis tylny 3400 mm, rozstaw kół przednich 2096 mm, rozstaw kół tylnych 1832 mm, wysokość wejścia 340 mm, szerokość wewnętrzna 2410 mm.
Pojazd może pomieścić 97 osób, w tym 31 siedzących i 66 stojących.
Produkcja i dostawy tego modelu mają rozpocząć się w przyszłym roku.
Wojciech Traczuk z Autobagi Polska zauważa: „To jest nowy, interesujący produkt. Chcemy go — co naturalne — zaprezentować również polskim klientom. Uważam, że optymalnie łączy on koszty z możliwością generowania przychodów dzięki wysokiej pojemności pasażerskiej. To z pewnością jeden z jego głównych atutów, podobnie jak wysokiej jakości komponenty i technologie wykonania. Przekłada się to na relatywnie niskie TCO oraz bardzo korzystną relację przychodów do kosztów. Myślę, że BMC broni się tutaj samo. Dodatkowo oferujemy odpowiednie wsparcie posprzedażowe, pomagając w przygotowaniu bazy i dostosowaniu niezbędnej infrastruktury. Wychodzimy z założenia, że podejście 'one-stop-shop’, czyli zakup z jednego źródła i w jednym miejscu, nie tylko daje pewną przewagę konkurencyjną, ale w obecnych warunkach jest wręcz bezwzględnym wymogiem stawianym przez klientów”.

No comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *