W czwartek, 2 lutego 2023 w Sakarya odbyła się ceremonia przekazania TTZA – pierwszego silnika zaprojektowanego i wyprodukowanego przez BMC POWER przy staraniach tureckich inżynierów. Ma on wejść na stan tureckich sił zbrojnych. Przy tym podczas uroczystości nazwę silnika zmieniono z TTZA na TUNA. TUNA, produkowana jako 4-cylindrowy rzędowy silnik o mocy 400 KM i pojemności 8,4 litra, będzie używana w wielozadaniowym pojeździe opancerzonym VURAN firmy BMC. Łącznie zostanie dostarczonych 90 silników. W tym kontekście wysyłka pierwszych 20 silników TUNA, w których realizowano produkcję, została zakończona 6 lutego.
Te premierowe jednostki napędowe mają trafiać również do ciężarówek, autobusów, pojazdów budowlanych oraz pojazdów wojskowych, w tym haubic samobieżnych i czołgów.
Firma BMC Power Engine and Control Technologies Inc. Została założona w strukturach BMC w marcu 2017 roku. Świadczy ona usługi inżynieryjne oraz projektowe w swojej siedzibie głównej zlokalizowanej w Teknopark w Stambule.
BMC Power powstał w bardzo ważnym celu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej – ten cel to zaprojektowanie nowoczesnych silników dla zaspokojenia krajowych i zagranicznych potrzeb w sferze własnej produkcji nowoczesnych jednostek napędowych. Cel ten ma zostać osiągnięty już w roku 2023 i odgrywa kluczowe znaczenie nie tylko dla samej Turcji, ale i na arenie światowej. Kluczową rolę odgrywają w tym także potencjalne dostawy do krajów sąsiednich oraz do krajów uważanych za tureckich sojuszników. W projektach BMC Power pracuje nad stworzeniem ekosystemu, który będzie rozwijał nowe technologie lokalnie i na poziomie krajowym w powerpacku.
Pierwszy rozruch silnika o mocy 585 KM, który został zaprojektowany i wyprodukowany w całości na potrzeby krajowe i przy udziale rodzimych uniwersytetów, przemysłowców i firm inżynieryjnych, został pomyślnie zrealizowany w dniu 05 lipca 2018 roku. Operacje ukierunkowane na zaprojektowanie silnika i zespołu napędowego o większej mocy są w trakcie.
Pierwszym celem BMC Power, która oprócz kontaktów lokalnych i zagranicznych utrzymuje dobre relacje z licznymi uniwersytetami, jest wspieranie krajowej tureckiej wartości dodanej. Dlatego zespół rozwojowy BMC Power, składający się z doświadczonych pracowników, planuje opracować i wyprodukować silniki w kraju zgodnie z jego potrzebami i potrzebami krajów z nim sprzymierzonych. Powerpack będzie tworzony przez konstruowanie silników i skrzyń biegów w warunkach technicznych, takich jak osiągi, wytrzymałość, użyteczność i dedykowane wymagania dotyczące mocy.
Obecnie w BMC Power trwają intensywne prace nad aż czterema liniami silników. Odnoszą się one do ich zaprojektowania i opracowania od podstaw przez tureckich inżynierów z BMC POWER wraz z silnym zespołem badawczo-rozwojowym.
Pierwsza seria to jednostki najmniejsze – 4-cylindrowe.. Konfiguracja testowa oraz badania własne i kalibracyjne tego silnika, który po raz pierwszy został uruchomiony w 2020 roku, są nadal kontynuowane. Zasadnicze wyznaczniki techniczne tej jednostki są następujące:
- 4-cylindrowy typ rzędowy;
- pojemność skokowa 8,4 l;
- moc maksymalna 400 KM.
Drugi projekt dotyczy rozwoju silnika wysokoprężnego o mocy 600 KM. Silnik ten został pomyślnie uruchomiony w 2018 roku najpierw stacjonarnie, potem również w pojeździe. Zasadnicze wyznaczniki techniczne tej jednostki są następujące:
- typ rzędowy z 6 cylindrami;
- pojemność skokowa 12,8 l;
- moc maksymalna 600 KM.
Trzecie przedsięwzięcie odnosi się do projektu rozwojowego kompletnego zespołu, składającego się z 1000-konnego silnika, skrzyni biegów oraz pakietu chłodzenia opracowanego od podstaw przez BMC POWER. Pierwszy silnik V8 to w ogóle pierwszy silnik widlasty i wobec tego pierwszy silnik V8 zaprojektowany i opracowany przez tureckich inżynierów. Jego pierwsze uruchomienie odbyło się pomyślnie w 2020 roku. Badania testowe i kalibracyjne są kontynuowane w centrum testowym BMC POWER. Równolegle z silnikiem o mocy 1000 KM, skrzynią biegów ze zdolnością sprawnej zmiany przełożeń i hamowania oraz przekładnią przygotowaną do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego są realizowane prace w sferze rozwoju wysokosprawnego agregatu chłodniczego i wielofunkcyjnej jednostki sterującej. Prace te są realizowane w ramach BMC POWER. Tę jednostkę V8 wyróżniają:
- pojemność skokowa 16,2 l;
- moc 1000 KM
Odbywa się także projekt rozwojowy zespołu, składającego się z silnika o mocy 1500 KM, skrzyni biegów i pakietu chłodzenia, opracowanego od podstaw przez BMC POWER. Wykorzystany tu silnik V12, który jest pierwszym 12-cylindrowym silnikiem zaprojektowanym i opracowanym przez tureckich inżynierów, został pomyślnie uruchomiony po raz pierwszy w 2021 roku. Testy i badania kwalifikacyjne są kontynuowane w centrum testowym BMC POWER. Analogicznie jak w przypadku jednostki 1000-konnej, jednocześnie z silnikiem o mocy 1500 KM, skrzynią biegów ze zdolnością sprawnej zmiany przełożeń i hamowania oraz przekładnią przygotowaną do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego, są realizowane prace w obszarze rozwoju wysokosprawnego agregatu chłodniczego i wielofunkcyjnej jednostki sterującej. Prace te są realizowane w ramach BMC POWER.
Jako zasadnicze wyróżniki wariantu V12 wskazywane są:
- pojemność skokowa 27,3 l;
- moc maksymalna 1500 KM.