BMC, jeden z wiodących producentów pojazdów użytkowych i wojskowych w Turcji, zaprezentował swoje pojazdy i silniki wojskowe opracowane przez BMC Power przy użyciu w 100% tureckiej inżynierii na targach Eurosatory 2024, które odbyły się w Paryżu, stolicy Francji, w dniach 17–21 czerwca 2024 r.
Pojazdem stojącym na stoisku tureckiej firmy BMC była specjalistyczna terenowa ciężarówka z 4-osiowym podwoziem, oznaczona jako 8×8 TWV, stworzona w ramach tureckiego programu narodowego budowy samochodowej haubicy kalibru 155 mm. Ta krajowa haubica mobilna – typ 8×8 ARPAN-155 – została dostarczona tureckim siłom zbrojnym do testów w 2023 roku. Jak nieco wcześniej stwierdził dyrektor generalny BMC Power, Mustafa Kaval, kraje zaprzyjaźnione i sojusznicze wykazują duże zainteresowanie ARPAN. W związku z tym oczekuje się znaczących sukcesów eksportowych tego systemu.
ARPAN-155, którego system kierowania ogniem został opracowany przez ASELSAN, oferuje wysoką mobilność strategiczną, operacyjną i taktyczną w porównaniu z systemami gąsienicowymi o podobnej sile ognia, zapewniając korzyści w postaci niskiego początkowego kosztu zakupu oraz niskich kosztów eksploatacji, konserwacji i utrzymania. W warunkach bojowych ARPAN-155 może być gotowy do strzału w ciągu 1 minuty. System, który może oddać 6 strzałów na minutę, jest również w stanie opuścić swoją pozycję w ciągu 1 minuty. Innymi słowy, ARPAN może dostarczyć intensywne wsparcie ogniowe w krótkim czasie, łącznie w ciągu trzech minut, a następnie przemieścić się w inne miejsce. Ma to na celu utrudnienie prowadzenia ognia kontrbateryjnego oraz znaczne ograniczenie możliwości szybkiego wykrycia przez drony przeciwnika. Systemy te zapewniają również dużą przewagę nad haubicami holowanymi, szczególnie w misjach typu „strzel i jedź”, dzięki krótkim czasom gotowości i dużej manewrowości. Turcy podkreślają również, że uderzenie drona w taką haubicę powoduje znacznie mniejsze uszkodzenia niż uderzenie w wieżowy moduł haubicy na podwoziu gąsienicowym. Co więcej, w przypadku bezpowrotnego zniszczenia takich systemów, straty związane z utratą pojazdu samochodowego są niższe niż w przypadku zniszczenia systemu gąsienicowego.
Zgodnie z potrzebami Dowództwa Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Turcji, w ramach projektu głównego wykonawcy ASFAT, prowadzono prace nad haubicą 155 mm zintegrowaną z taktycznym pojazdem kołowym 8×8. Oznaczenie ARPAN-155 nosiła montowana na ciężarówce haubica kalibru 155 mm, która znajdowała się w fazie testów bojowych. W ramach projektu jako platforma nośna były wykorzystywane taktyczne pojazdy kołowe 8×8 opracowane przez BMC dla haubic Panter.
ASFAT i BMC podpisały „Umowę na taktyczny pojazd kołowy” w ramach projektu modernizacji haubicy T-155 Panther. Już pod koniec grudnia 2022 roku na targach IDEAS w Pakistanie ASFAT zaprezentował model nowego systemu artyleryjskiego opracowanego na potrzeby programu modernizacji holowanych armatohaubic Panter, które miały zostać zamontowane na podwoziu ciężarówki w układzie 8×8, a nie 6×6, jak pierwotnie proponowano. Tym samym Turcja rozpoczęła budowanie swojej pozycji na rynku samochodowych armatohaubic kal. 155 mm, zdominowanym w ostatnich latach przez kilka konstrukcji, w tym francuskiego Caesara. Model ten miał zachęcić Pakistańczyków do zakupu takiego rozwiązania, ponieważ kraj ten również użytkuje holowane armatohaubice Panter. Dwa tygodnie później zorganizowano oficjalny pokaz gotowego pojazdu, zapowiadając dostarczenie pierwszych egzemplarzy tureckim Siłom Zbrojnym w sierpniu 2023 roku, rozpoczynając proces modernizacji setek holowanych Panter kal. 155 mm. W trakcie wydarzenia obecny był m.in. turecki prezydent Recep Tayyip Erdoğan.
Samobieżna armatohaubica, mogąca strzelać bezpośrednio i stromotorowo, ARPAN-155, jest efektem połączenia holowanej armatohaubicy Panter z podwoziem ciężarówki BMC 525-44 8×8 – BMC TWV 8×8. Jest to podwozie specjalnie skonstruowane w tym celu, bez cywilnego odpowiednika, 4-osiowe, z napędem na wszystkie osie. Jedną z jego głównych cech charakterystycznych jest mocno wysunięta do przodu, wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, integralnie opancerzona kabina, zapewniająca balistyczną i przeciwminową ochronę na poziomie maksymalnie 2. Kabina ta jest nieco obniżona i wysunięta do przodu. Stalowy przedni zderzak ma wąski środkowy hak zaczepowy i otwory po bokach do przeciągania lin. Każda narożna część zawiera trzy reflektory ustawione ukośnie, chronione stalową siatką. Przednia stalowa osłona nad zderzakiem ma podobny układ stylistyczny, z dwoma wydłużonymi wlotami powietrza i znakiem firmowym BMC na listwie między nimi. Górna część osłony jest pochylona do tyłu, płynnie przechodząc w moduł z dzielonymi pancernymi szybami.
Kabina, wysunięta do przodu, ma drzwi przednie przed osiami, a tylne nad pierwszą z przednich osi. Wejście do środka odbywa się przez trzy stopnie wejściowe, wspomagane pionowym uchwytem między drzwiami. Wejście do tyłu wymaga skorzystania z przednich schodków i przejścia na stalowy fragment błotnika drugiej przedniej osi. Drzwi przednie i tylne są mocowane na solidnych zawiasach i otwierane za pomocą poziomych obrotowych uchwytów. Dolna krawędź drzwi przednich jest pozioma, a przednia krawędź pochylona zgodnie z kątem szyby przedniej. Drzwi tylne mają prosty kształt pionowego prostokąta. Szyby pancerne w drzwiach przednich mają większą powierzchnię niż w drzwiach tylnych.
Do napędu służy 6-cylindrowy, rzędowy silnik Cummins o mocy maksymalnej 585 KM lub 447 kW/600 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią przekładniową Allison i skrzynią rozdzielczą. Ogumienie na wszystkich osiach jest pojedyncze, aby zachować wysoką mobilność terenową. Mechaniczne zawieszenie każdej osi bazuje na parabolicznych resorach piórowych. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy z wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 36000-38000 kg.
Inne kluczowe dane to zasięg do 600 km na drogach utwardzonych, prześwit 350 mm, i maksymalna prędkość 80 km/h. To ważne, ponieważ systemy tego typu są często wykorzystywane do realizacji szybkich misji artyleryjskich, gdzie liczą się wysoka manewrowość i krótki czas rozstawiania i składania systemu.
No comment