BMC to znany turecki koncern motoryzacyjno-zbrojeniowy. Od wielu lat uczestniczy on w Eurosatory, prezentując swoje najnowsze pojazdy typowo wojskowe oraz ciężarówki przygotowane pod kątem sił zbrojnych.
Nie inaczej było i tym razem. Przy czym na stoisku firmy po raz kolejny nie znalazł się nowy, ciekawy produkt – jak chociażby zamówiony już przez armię turecką i macedońską ciężki ciągnik siodłowo-balastowy – 8×8 Tank Transporter, lecz tym razem wystawiano zwyczajny samochód wsparcia logistycznego czy mogący pełnić rolę bazy pod zabudowy specjalizowane i specjalistyczne, w tym systemy uzbrojenia. Tym samochodem był 3-osiowy typ BMC 10 Ton Tactical Wheeled Vehicle – 10 TON TWV 6X6 (10-tonowy taktyczny pojazd kołowy) 6×6 – 380-26 Z 6×6.
W układzie klasyfikacyjnym jest to środek transportu kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności, o dopuszczalnej masie całkowitej 26000 kg. Napędza go sprawdzony silnik Cummins ISM 385 E30 – 6-cylindrowy, rzędowy, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 10,8 litra. Osiąga on moc maksymalną 283 kW/385 KM przy 1900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1835 Nm przy 1200 obr/min oraz może być zasilany paliwem F-34. Napęd od niego przenoszą: w pełni automatyczna, 6-biegowa (6+bieg wsteczny) skrzynia przekładniowa Allison seria 4500 oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza ZF VG 2000. Wszystkie mosty – typ AxleTech 4000 – są dwustopniowe, z redukcją w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego dochodzą blokady międzymostowe. Nacisk na każdy z tych mostów – zarówno z przodu, jak i z tyłu – określono na 10000 kg. Powyższe oznacza dopuszczalną technicznie masę całkowitą na poziomie 30000 kg (3×10000 kg), chociaż realnie masa ta zależy m.in. od rozmiaru i rodzaju założonych opon. W tym przypadku na obręczach o rozmiarze 10×20 założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 14.00R20. Zawieszenie przednie oraz tylne jest w pełni mechaniczne i zawiera paraboliczne resory piórowe, amortyzatory teleskopowe i po stabilizatorze. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy z poprzeczkami i wzmocnionymi podłużnicami zrobionymi z wysoko wytrzymałej stali. Działanie zasadniczego systemu hamulcowego, z jedynie hamulcami bębnowymi, wspomaga lub zastępuje hamulec silnikowy. 24-voltową instalacje elektryczną, z akumulatorami 4×12 V, 120 Ah i alternatorem 70 lat A, zabezpieczono przed działaniem czynników atmosferycznych, rozdarciami, przetarciami i ogniem. Kabina jest krótka, dzienna, odchylana. Stalowy zderzak przedni zawiera po bokach – w górnych narożach chronione siatką okrągłe reflektory, pośrodku zaczepy holownicze i – pomiędzy nimi – poziome wloty powietrza oraz został mocno ścięty ku tyłowi. Tę ściętą partię poprowadzono na całej długości oraz mocno wydłużono w części środkowej, wskutek czego winna ona skuteczniej zabezpieczać spód silnika. Na dachu znajduje się luk ewakuacyjny, a wsiadanie i wysiadanie zapewniają trzy stopnie, w tym dolny wahliwy. Wewnątrz zastosowano trzy miejsca: komfortowy fotel kierowcy z regulacją oraz dwa siedzenia pasażerskie. Kabina ma też klimatyzację oraz układ niezależnego ogrzewania dodatkowego.
BMC typ 380-26 Z 6×6 wyróżniają: głębokość brodzenia 800-1000 mm (800 mm bez przygotowania) , prześwit 400 mm, prędkość maksymalna 90-95 km/h, zasięg 800-1000 km, kąt natarcia 35°, kąt zejścia 31-40°, masa własna – jako klasycznego transportera logistycznego – 12550 kg, ładowność 13450 kg, rozstaw osi 4000 mm, długość całkowita 8285 mm, wysokość całkowita 3190 mm. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60% i poruszać się po pochyłościach do 25-30% (maksymalne nachylenie boczne). Określone warunki środowiskowe to: spełnianie MIL STD 810G, zakres temperatur pracy – BASIC HOT – (A2) +49°C, niskie temperatury – MID COLD – -32°C, wysoka wilgotność (B1). Wyposażenie standardowe zawiera: zestaw do rozruchu silnika w niskich temperaturach, oświetlenie black-out i kamuflażowe, haki zaczepowe zgodne ze standardami NATO, uchwyty zaczepowe do przerzutu koleją czy w ładowniach samolotów. Na liście wyposażenia opcyjnego znalazły się zaś m.in.: manualna skrzynia przekładniowa, przystawka odbioru mocy na skrzyni rozdzielczej lub skrzyni biegów, system ABS, centralny system pompowania kół (CTIS), wkładki przestrzelinowe (run-flar) w oponach, klimatyzacja, żuraw załadunkowy, zamocowany na dachu kabiny karabin maszynowy, uchwyty na broń wewnątrz kabiny, różne rodzaje nadwozi na życzenie, wciągarka do samoewakuacji, hamulec wydechowy/hamulec Jacobsa.
W siłach zbrojnych model taki jak 10 TON TWV 6X6 z powodzeniem może wykonywać szereg zadań. Poza tradycyjną funkcją transportera logistycznego może występować z cysterną do wody/paliw o pojemności do 8000/10000 litrów, z ramą podkontenerową czy z kontenerami ze sprzętem specjalnym albo jako nośnik różnorodnych systemów uzbrojenia. Dlatego z powodzeniem może pełnić wiele funkcji, w tym w transporcie amunicji i ładunków, jako ciągnik artyleryjski, lekki holownik czy wielofunkcyjna platforma – nośnik.
Od dawna przedstawiciele BMC nie ukrywają, że celem wzięcia udziału w Eurosatory oraz promocji choćby takiej ciężarówki nie jest bynajmniej jej sprzedaż w Europie – Europie Zachodniej. Te prestiżowe targi licznie bowiem odwiedzają także delegacje państw z Azji czy Afryki. I to do nich właśnie kierowana jest ta oferta, obejmująca produkty postrzegane jako niezłe jakościowo, o dobrych parametrach, a przy tym tańsze oraz prostsze niż ich zachodnioeuropejskie odpowiedniki. Grono klientów na takie pojazdy wcale nie zalicza się zatem do małych.