Kamaz Atlant 50 – 74-tonowa wywrotka w nowej ofercie rosyjskiego producenta.


Kamaz Atlant 50 – 74-tonowa wywrotka w nowej ofercie rosyjskiego producenta.

Rosyjskie przedsiębiorstwo Kamaz, objęte jednymi z najbardziej rygorystycznych ograniczeń handlowych na globie, stopniowo powiększa swoją gamę produktów, prezentując coraz to bardziej zaawansowane modele. Najnowszym przykładem jest Atlant 50, łączący przedwojenne rozwiązania z Niemiec oraz zamienniki podzespołów z Chin.

Atlant 50 to masywny dumper górniczy, przystosowany do pracy w temperaturach sięgających -40 stopni Celsjusza. Pojazd wyposażony jest w trzy osie napędowe, w tym przednią o nośności 20 ton oraz dwie tylne po 27 ton. Łączna nośność wynosi więc 74 tony, z czego około 49 ton przypada na ładunek. Wszystko to napędzane jest 13-litrowym silnikiem o mocy 560 KM, za pośrednictwem hydraulicznej skrzyni biegów 7-biegowej, wyposażonej dodatkowo w retarder.

Nowy Kamaz przede wszystkim ma być wykorzystywany w kamieniołomach. Dlatego został wyposażony w samowyładowczą zabudowę o pojemności 30 m3, z systemem podgrzewania podłogi. Posiada także certyfikowaną osłonę dachu kabiny, montowaną bezpośrednio do ramy, która może być odchylana, umożliwiając dostęp do silnika. Dodatkowo, zainstalowano system rozpoznawania linii energetycznych, który ostrzega przed ich obecnością i uniemożliwia ich uszkodzenie.

Jeśli chodzi o pochodzenie podzespołów, kabina jest niskim modelem z serii Kamaz K5. Oznacza to, że została ona zaczerpnięta z Mercedesa Actrosa lub Arocsa, pozyskanego przez Rosjan w ramach przedwojennej współpracy. Jedynie zderzak został zaprojektowany przez Kamaz, specjalnie pod kątem pracy w kamieniołomach. Silnik także pochodzi z Zachodu, jeszcze sprzed wprowadzenia sankcji, będąc jednostką opracowaną we współpracy z niemiecko-szwajcarskim Liebherrem. Niemniej jednak, po wprowadzeniu sankcji, Kamaz wprowadził pewne modyfikacje, wykorzystując rosyjskie oraz chińskie części, zwłaszcza w zakresie osprzętu. Bezpośrednio z Chin dostarczono hydrauliczną skrzynię biegów oraz wszystkie trzy osie napędowe, wyprodukowane przez firmę HanDe Axle z miasta Xian. Jak więc widać, chociaż Kamaz stanowi istotny element rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, Chińczycy nie zrażeni sankcjami, zaczęli dostarczać im naprawdę zaawansowane techniczne rozwiązania.

No comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *